Sabtu, 18 Ogos 2018

Mutiara ilmu dari Dr ARAR



Khamis lalu, ketika kelas sedang berjalan, kami dikunjungi oleh Dr Abdul Rahman bin Abdul Rahim. Beliau lebih dikenali sebagai ARAR dengan siri tazkirah beliau yang dicatat dengan konsisten oleh lewat aplikasi WhatsApp sejak beberapa waktu.

Selesai bacaan zikir petang dan 10 ayat pertama Surah Al-Kahfi, majlis memberi laluan kepada Dr untuk menyampaikan tazkirah buat anak-anak ini.

Beliau memuji anak-anak kerana menjawab salam dengan lengkap. Masya Allah, anak-anak terdorong melakukan perkara baik apabila dipuji terus selepas menjawab salam.

Beliau membawa kisah Rasulullah sollallahu 'alaihi wasallam, keluarga baginda, mengenali Ibnu Abbas serta nasihat baginda buat beliau seterusnya membaca al-fatihah dan selawat dengan betul.

"Tahu tak adik-adik apa yang para sahabat nabi buat ketika mereka berkumpul?"

Ada yang menjawab mendengar tazkirah, ada yang mengatakan membaca al-Quran. Masya Allah, hebat anak-anak ini. Amboi, senyum-senyum anak-anak lelaki ini menerima pujian ustaz.

Benar, apabila para sahabat berkumpul mereka akan membaca al-Quran. Jadi adik-adik misalnya di sekolah, ketika waktu rehat, berkumpul bersama kawan-kawan selitkanlah bacaan al-Quran. Contohnya membaca Surah Al-Fatihah. Semua orang boleh baca tak? Kita baca sama-sama.

Bersemangat sekali anak-anak ini membacanya. Subhanallah.

Mengenali Ibnu Abbas, Rasulullah sollallahu alaihi wasallam memberi nasihat yang sangat baik buat beliau. 


عبْد الله بن عَبّاسٍ -رَضِي اللهُ عَنْهُما- قالَ: كُنْتُ خَلْفَ النَّبِيِّ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- يَوْمًا، فَقَالَ: ((يَا غُلاَمُ، إِنِّي أُعَلِّمُكَ كَلِمَاتٍ؛ احْفَظِ اللهَ يَحْفَظْكَ، احْفَظِ اللهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ، إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلِ اللهَ، وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللهِ، وَاعْلَمْ أَنَّ الأُمَّةَ لَوِ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ يَنْفَعُوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَنْفَعُوكَ إِلاَّ بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللهُ لَكَ، وَإِنِ اجْتَمَعُوا عَلَى أَنْ يَضُرُّوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَضُرُّوكَ إِلاَّ بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللهُ عَلَيْكَ، رُفِعَتِ الأَقْلاَمُ وَجَفَّتِ الصُّحُفُ))

Abdullah bin ‘Abbas –radhiyallahu ‘anhuma– menceritakan, suatu hari saya berada di belakang Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. Beliau bersabda, “Wahai anak, aku ajarkan kepadamu beberapa untai kalimat : Jagalah Allah, maka Allah akan menjagamu. Jagalah Allah, maka kamu dapati Dia di hadapanmu. Jika kamu hendak meminta, mintalah kepada Allah, dan jika kamu hendak memohon pertolongan, mohonlah kepada Allah. Ketahuilah, seandainya seluruh umat bersatu untuk memberimu suatu keuntungan, maka hal itu tidak akan kamu peroleh selain dari apa yang telah Allah tetapkan untukmu. Dan andaipun mereka bersatu untuk melakukan sesuatu yang membahayakanmu, maka hal itu tidak akan membahayakanmu kecuali apa yang telah Allah tetapkan untuk dirimu. Pena telah diangkat dan lembaran-lembaran telah kering.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)

Terima kasih Dr atas perkongsian. Moga selepas ini berpeluang lagi bermajlis ilmu bersama anak-anak ini.

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015