Ahad, 30 Disember 2018

Buku 116 : Tanah Andriyana


Konon dah tutup #iRead2018, rupanya saya masih dapat habiskan bacaan sebuah buku lagi :-)

TANAH ANDRIYANA



Dikhabarkan ini edisi kemaskini. Oh, saya tak pernah baca edisi terdahulu. Tetapi apabila Kak Su maklumkan masih ada stok, saya pun pesan sekali dengan buku anak.

Sejarah panjang Keluarga Raden Andriyana yang penuh duka mempengaruhi susur galur keturunannya. Fitnah yang tercetus disampaikan ceritanya dari generasi ke generasi.

Subhanallah! Saya tidak dapat membayangkan apa nasib si pencetus fitnah yang awal-awal. Dua keluarga bermusuhan asbab keceluparan mulut tersebut.

Ini kisah cinta. Ya, Kak Su [penulis : Noor Suraya] memang mempunyai niche karya kisah kehidupan yang digarap dengan adunan perkataan yang harmoni. Nampak keindahan bahasa Melayu kita. Sesuatu yang tidak saya temui pada penulis lain [mungkin juga kerana bacaan saya yang terhad].

Aliya yang garang tetapi manja ini adalah anak kepada Tuan Ali Hakeem sekaligus cicit kepada Raden Andriyana. Seterunya, Fitri Hadi bin Bakhtiar seorang anak YB dan cicit kepada Wan Zaleha.

Kedua keluarga ini bermusuhan tetapi takdir Allah menentukan kedua pasangan ini memecahkan tembok tradisi itu. 

Kisah mereka bersulam minat masing-masing kepada seni lukisan dan dalam masa yang sama banyak mempelajari ilmu dan bertoleransi. Meskipun dihimpit masalah keluarga, masing-masing cuba mencari punca perbalahan dan menyelesaikannya.

Siap ada salasilah keluarga yang panjang di dalam cerita ini. Kak Su benar-benar mahu pembaca menghayati kisah Andriyana dan keturunannya :-)

Namun, hati sayu tatkala membaca coretan Kak Su pada akhir muka surat. #100HariTanpaD. Subhanallah.

Allah memberi kepandaian menulis kepada Kak Su mencoret rasa. Selepas pemergian suami tersayang, sudah pasti banyak rasa tidak terungkap. Lalu, medan penulisanlah menjadi curahan rasa beliau.

Barakallahufik Kak Su.

Daripada kisah ini, saya paling terkesan dengan bahana mulut. Silap sedikit, menjadi fitnah. Silap sedikit, mengundang umpatan. Sikap sedikit, menghalang kebaikan. Allah ya Allah, moga terhindar dari semua fitnah. Amin..amin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015