Rabu, 26 Disember 2018

Humazah dan Lumazah


Malam semalam, kami sekeluarga dapat mengikuti kukiah maghrib di sebuah masjid di Jasin, Melaka. Ustaz membicarakan tafsir Surah Al-Humazah ayat 1 hingga 3.

Namun, saya tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian kerana awal-awal lagi anak-anak sudah buat drama. Allah Ya allah teruji kesabaran apabila ada yang menangis sekuat hati. Istighfar..istighfar..

Pulang dari kuliah, kami bertanya refleksi daripada anak-anak. Ada yang boleh jawab ada yang diam. Yalah, masing-masing sibuk melukis sahaja.

Kebetulan, mereka bergaduh tempat duduk di dalam kereta. Dan ada yang bergurau kasar. Riuh keadaan dalam kereta. Suami saya masih diam memandu. Nampaknya sayalah kena main peranan.

+ Anak-anak tadi kita dengar tafsir surah apa?

- Al-Humazah.

+ Alhamdulillah. Dengar tak ustaz sebut pasal Humazah dan Lumazah? 

+ Baik ke tak baik?

+ Tau tak humazah tu maknanya orang yang suka mengumpat dan menabur fitnah merata-rata tempat.

+ Lumazah pula maksudnya orang yang mencela diri sendiri dan memanggil orang dengan nama ejekan.

+ Kamu suka ke orang ejek kamu?

- Takkkk. Panjang jawapannya.

+ Ha, tadi kakak punya nada suara macam tu boleh jadi ejekan pada adik. Sebab tu adik menangis dan marah. Itu dikira Lumazah. Kita nak jadi orang yang baik ke Lumazah?

+ Macam tu juga bila di sekolah. Jangan ejek orang, jangan ketawakan orang walaupun benda itu betul tapi orang tu tak suka. Misalnya, abang ngah cakap dengan kawan : eh, dia tu gemuk kan? Abang ngah rasa kawan yang gemuk tu suka tak abang ngah cakap gitu?

- Tak, ummi. Tapi ummi kalau orang ejek abang ngah?

+ Ada 3 perkara abang ngah boleh buat (kata abi). Nasihat kawan tu cakap perkataan yang baik adalah sedekah, kedua beritahu cikgu atau ketiga abang ngah diam.

Ummi pula menyampuk, abang ngah kalau ada orang buli, minta duit atau pukul abang ngah, mesti beritahu tau. Jangan simpan.

Anak-anak mengangguk.

Haih, yang benarnya ummi dan abi berdebar anak nak masuk sekolah. Macam-macam benda nak pesan. Moga Allah jaga. Doa dan doa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015