Isnin, 17 Disember 2018

Lawatan luar Anak-anak Kelas Mengaji Baitul Fatimah


Alhamdulillah
Alhamdulillah

Selesai sudah program perdana kelas mengaji Baitul Fatimah Khamis lepas (13 Disember 2018). Awalnya saya tidak menyangka program ini berjalan dengan lancar kerana berlaku banyak perubahan dalam masa dua minggu sebelum lawatan ini berjaya dianjurkan.

Ekoran dari sebuah status saya di alam maya menemukan saya dengan beberapa insan istimewa yang sudi menaja program kami ini. Sedangkan kami tidak berniat mahu mencari dana. Cukup sekadar mengunakan tabungan kelas dan sedikit duit guru-guru.


Allah's will. 
Program juga sangat lancar dan menyeronokkan bagi kesemua 43 orang peserta.

Bacaan zikir pagi dan petang di dalam bas

Kami bertolak sebelum jam 8 pagi dan menuju ke Kompleks Nasyrul Quran Putrajaya. Tiba pada jam 9.40 pagi. Anak-anak susun kasut di luar kompleks, Ketua rombongan mendaftar di kaunter dan kami memasuki dewan taklimat. 

Memasuki pintu masuk, mata sudah terpegun melihat keunikan ukiran dan hiasan seni bina di dinding dan syiling. Dikatakan hiasan seperti bunga ini mengandungi 99 nama Allah dan diukir pada 5 buah hiasan lampu di ruang legar dan dalam dewan taklimat.

Rombongan kami pada pagi itu bersama 4 kumpulan lagi dan kami dibahagikan kepada dua kumpulan besar. Selesai taklimat ringkas, kami dibawa ke Kilang Percetakan Mushaf di bahagian atas. 


Dari cermin, dapat kami lihat proses percetakan sedang berlangsung. Tugasan mencetak adalah satu proses yang amat penting dan tidak mengira masa. Bak kata pegawai berkenaan, mana-mana pihak yang bekerja di bahagian percetakan memang sangat sibuk dan perlu sentiasa bersedia. Sabtu, Ahad atau cuti umum tidak mengenal rehat meskipun gaji yang tinggi.

Barakallahufik tuan dan tim.

Pengunjung boleh membeli cenderahati, Al-Quran atau buku sirah di bahagian bawah (ground floor) dan di kedai cenderahati Nasyrul Quran. Ada pelbagai jenis al-Quran dijual dan kesemuanya bertulisan tangan yang telah dicetak cantik dan kemas. 

Harga bermula dari RM35 hingga ke RM150.

Ada juga buku nota, penanda buku, fridge magnet, poster bersaiz A3, t-shirt, penanda buku magnetik, beg kertas, penunjuk al-Quran dan sebagainya dijual di sini.

Selesai melawat di sini, kami bergerak ke dataran Putra di Masjid Putrajaya untuk makan tengahari dan solat jamak dan qasar. Sempatlah anak-anak ini bermain di taman permainan berdekatan.


Dalam jam 2.30 petang kami menuju ke Pusat Sains Negara. Saya berhati-hati mengira bilangan kerana mahu membayar tiket masuk. Ada juga perkara lucu yang timbul. 


Di PSN, ada sebuah rumah hantu yang dipanggil Survive The Bunker dan hanya anak-anak 8 tahun ke atas dibenarkan masuk. Tetapi ada beberapa orang anak di bawah usia 7 tahun mula menangis mahu masuk juga.


Tepuk dahi cikgu ni tau!

Huhu. Inilah sebabnya setiap kali rombongan kami tak pernah bawa anak-anak di bawah usia 9 tahun. Entah kali ini lembut hati pula nak bawa. Tak mengapalah, tiket dibelikan dan mereka bergerak dalam kumpulan bersama ibu-ibu yang turut serta dalam rombongan ini.

Tak sampai 5 minit, ada WhatsApp diterima. Anak-anak berkenaan menangis pula tak mahu masuk! Grrrr... je cikgu ni rasa. Sudahnya, semua yang takut nak masuk rumah hantu itu cikgu ambil dan bagi main di taman permainan di ground floor. Sabar sahajalah.

Agak lama di ruangan ini. Jam sudah melepasi 4.30 petang dan saya sudah berura-ura mahu balik terus. Tetapi ustaz baik hati pula benarkan ke taman luar PSN. berbondong-bondonglah anak ini ke kolam bawah sana. Hehe.

Sempatlah mandi dalam 20 minit gamaknya. Haih anak oh anak. PSN ditutup jam 5 petang tetapi kami keluar lewat sedikit memberi ruang anak-anak bersiram dan menyiapkan diri.

Jam sudah pukul 6 ketika kami melewati pintu keluar PSN. Jalan sesak di highway. Nampaknya kami terpaksa berhenti solat maghrib di R&R Seremban.

Rezeki anak-anak ini dapat makan KFC. Alhamdulillah. Kami tiba ke Melaka dalam jam 10.25 malam.

Moga Allah berkati perjalanan kami :-)

Apa pula projek lawatan tahun depan? Sudah ada cadangan, nampaknya misi memenuhkan tabung lawatan 2019.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015