Sabtu, 16 Jun 2018

5 Tip Bina Keyakinan Anak Membaca Buku



Bagi anak yang baru pandai membaca, adalah normal jika mereka masih bertatih-tatih belajar membaca. Adakalanya lambat baca, adakalanya tersilap sebut, ada yang malu nak baca kuat pun ya. Begitulah. Mak ayah jangan over nak push pula 😋

Menurut laman web Get Smart to Regon (www.getsmartoregon.com) ada 5 cara membina keyakinan diri anak dalam membaca :

Pertama, jangan paksa anak membaca. Cukup sekadar menemani sebelah anak semasa dia membaca. Beri rasa selesa itu yang utama.

Kedua, beri ruang kepada anak untuk baca sendiri-sendiri tanpa pantauan kita. Mungkin anak lebih "bebas" untuk membaca tanpa risau ditegur oleh mak ayah.

Ketiga, bacakan buku kepada orang / benda yang lain. Anak kedua saya agak sukar membaca di hadapan orang. Jadi saya cadangkan dia membaca kepada adik kecilnya atau membaca di ruang permainan. Alhamdulillah, ia berjaya! Sehingga kini, dia suka bacakan adik kecil buku cerita.

Keempat, beri anak melihat usaha kita membacakan atau menyebutkan perkataan dengan baik. Biasanya terjadi apabila kita bacakan anak buku dengan segala intonasi, gaya dan lakonan. Terutama buku cerita yang memerlukan ekspresi. 

Kelima, jangan "overcorrect". Terima kesilapan anak. Kita mahukan anak yang yakin diri apabila membaca. Jadi, jangan terlalu rigid sehingga anak jadi takut untuk menyebut perkataan yang dibaca.

Membacalah dengan cara menyeronokkan!

Merangsang anak minat membaca dengan pelbagai buku interaktif dan menarik!

+++++++

Siri Bizzy Bear RM130 untuk 1 set (5 buah buku).

Kos pos RM10 (SM) | RM13 (SS)

Sebuah siri buku berkulit keras (board books) yang mempunyai ilustrasi berwarna-warni, boleh di 'flip', gambar tersembunyi, diputar, dan sebagainya.

Sesuai untuk anak kecil yang aktif dan suka eksplorasi!

Berminat untuk dapatkan buku ini secara bayaran tunai atau installment, boleh hubungi :


Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015