Rabu, 13 Jun 2018

Diari Hospital 5 : Quran Journaling



Hikmahnya apabila berada di wad, Allah beri kelapangan masa untuk diri membaca dan mentadabbur al-Quran.

Setiap kali membaca, pasti ianya sangat kena dengan diri. Bagaikan Allah memberi jawapan dan nasihat bertalu-talu. Subhanallah. (Surah Al-Ghafir ayat 59-65) :

"Sesungguhnya hari kiamat pasti akan datang, tidak ada keraguan tentangnya akan tetapi kebanyakan manusia tidak beriman (59), Dan Tuhanmu berfirman, "Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong tidak mahu menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina-dina (60).

Allahlah yang menjadikan malam untukmu agar kamu beristirehat padanya (dan menjadikan) siang terang-benderang. Sungguh, Allah benar-benar memiliki kurnia yang dilimpahkan kepada manusia, tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur (61).

Demikianlah Allah, Tuhanmu Pencipta Segala Sesuatu tiada tuhan selain Dia, maka bagaimanakah kamu dapat dipalingkan? (62) Demikianlah orang-orang yang selalu mengingkari ayat-ayat Allah dipalingkan (63).

Allahlah yang menjadikan bumi untukmu sebagai tempat menetap dan langit sebagai atap, dan membentukmu lalu memperindah rupamu serta memberi rezeki dari yang baik-baik. Demikianlah Allah tuhanmu, Maha Suci Allah, Tuhan Seluruh Alam (64).


#diarihospital

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015