Jumaat, 15 Jun 2018

Diari Hospital 10 : Bagaimana amalanmu?


Dalam kesedihan ramadan meninggalkan kita, saya masih terkenang peristiwa bermalam di wad bulan puasa tahun ini. Bukan semalam dua, tetapi seminggu tinggal di wad.

Ia satu perkara yang tak mahu saya ulang lagi pada masa hadapan 😅 Tetapi jika Allah berkehendak, siapa boleh menghalang, bukan?

Pagi ini saya terkenang kepada seorang makcik yang masuk ke katil sebelah saya pada hari keenam saya di sana.

Seorang makcik berusia 70+ tahun. 

Dalam suram wad, saya mengerling ke jam. Sudah melebihi 1.30 pagi. 

Baru nak melelapkan mata, terdengar bunyi kuat. Lalu saya duduk menghadap makcik ini.

Terkumat-kamit mulutnya. Yalah, dengan tiub oksigen di hidung dan wayar yang berselirat, pasti terselit rasa cemas.

Namun, ia sesuatu yang menimbulkan rasa kagum. Dalam mata terpejam, badan yang lemah serta respon yang perlahan apabila dipanggil, makcik ini sedang membaca ayatul kursi! 

Masya Allah 😭

Pasti ia sudah jadi amalan beliau. Bagaimana dengan saya? 😭 Syawal hari ini bermula hari yang baru, bulan yang baru. Semoga tarbiah ramadan semakin memperkasa diri. Amin..amin..

#diarihospital

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015