Khamis, 14 Jun 2018

Biskut raya buat mak


* Gambar : koleksi peribadi

Saban tahun menyaksikan emak dan nenek membuat kuih raya pada bulan puasa. Ia kenangan masa kecil yang melekat di ingatan.

Berbelas jenis dibuat mak dan nenek. Tenaga masa muda dan semangat yang tinggi. Saya dan adik-adik hanya membantu serba-sedikit. Menerap, menyusun kuih di atas loyang, membakar, melengaikan dan menyusun ke dalam bekas.

Menginjak dewasa, saya pun tidak begitu perasan bila saatnya mak mula "bersara" dan "menutup" oven. Mak hanya membeli dari kawan-kawan terdekat. Lebih kepada mahu menolong kawan-kawan, mak kata. Ya, saya akui sikap mak ayah yang satu ini. Sangat baik dan lembut hati apabila kawan-kawan menjual.

Lalu, dalam 2-3 tahun kebelakangan ini, saya dan adik-adik berusaha membuat kuih untuk mak. Tidak perlulah mak berbelanja besar untuk kuih raya. 


Nyata, saya tidak mampu membuat berpuluh jenis. Sekadar 3-5 jenis pun sudah mahu angkat bendera putih! Tambah lagi dengan anak kecil, kesihatan yang merosot dan tenaga seorang diri. Namun, kepuasan itu tiada bandingannya 😎

Jadilah, tahun ini 3 jenis untuk mak [dan mertua]. Elok sahaja siap sebaik sebelum saya dimasukkan ke wad. La haw la wa la quwwata illa billah.

Tart bunga, Suji Oat Badam dan Cornflakes Madu.

Suji Oat Badam

Tart nanas

Biskut Cornflakes Madu

Malah sempat memenuhi beberapa tempahan biskut tart dan Suji Oat Badam. Masya Allah.

Ramadan yang dirindui 🌷 Adakah sempat bertemu lagi tahun hadapan?


Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015