Jumaat, 15 Jun 2018

Highlight Yang Positif Sahaja


Teringat baru-baru ini, saya dimasukkan ke wad kerana jangkitan kuman di paru-paru. Daripada 5 perawat, 4 daripada mereka akan berkata, "Maaf ya, saya nak cucuk ubat ni. Sakit sikit tau."

Maka, sudah pasti saya akan berkerut kesakitan sedangkan ubat belum masuk pun ke badan😅

Mengapa tidak diubah sedikit ayat menjadi positif : "Bersedia ya puan, saya nak masukkan ubat. Bismillah." Mungkin penerimaan saya sedikit berbeza.

Begitu juga dengan anak-anak. Lebih mudah untuk kita berikan kata semangat berbanding menghukum.

Misalnya ketika memberi nasihat adab berkunjung ke rumah orang :

"Bila kita ke rumah orang, beri salam sebelum masuk ke rumah ya. Itu namanya adab."

Dalam minda anak : beri salam - beradab.

Bagaimana dengan ini :

"Jangan main serbu je masuk rumah orang! Tak beradab. Bagi salam dulu."

Dalam minda anak : ancaman - tak beri salam - tak ada adab.

Nah, dua-dua betul tapi cara penyampaian yang berbeza mengikut intonasi.

Apa salahnya kita highlight benda yang baik dahulu, kan. Kita pun suka bila orang cakap baik-baik dengan kita.

SELAMAT HARI RAYA.
Taqabbalallahu minna wa minkum ☺

#ejenAuladReadPlay
#berilahbacaanbergizi
#bermuladirumah

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015